HP/De Tijd Source: en.wikipedia.org/wiki/HP/De_Tijd

HP/De Tijd
HPcover 2000-39 120px.jpg
Cover of HP/De Tijd (issue 39, 2000)
CategoriesNews magazine
PublisherAudax Groep
Founded1990; 32 years ago (1990)
Based inAmsterdam
WebsiteHP/De Tijd

HP/De Tijd is a Dutch language monthly opinion magazine published by the Audax Groep.[1][2] Its editorial offices are in Amsterdam, Netherlands. Alongside De Groene Amsterdammer, Vrij Nederland and Elsevier, it is one of the most influential Dutch opinion magazines.[3]

The circulation of HP/De Tijd was 28,662 copies in the last quarter of 2008.[4] The paid net circulation of the magazine was 19,168 copies in the last quarter of 2011.[5]


De Tijd[edit]

De Tijd
Arie Kuiper met De Tijd (1981).jpg
Arie Kuiper with De Tijd (1981)
TypeDaily newspaper
Founded17 June 1845
Political alignmentCatholic
Ceased publication1974

De Tijd was a Dutch-language Catholic daily newspaper published from 1845 until 1974. At the end of pillarisation (religious segregation) the number of subscribers diminished drastically and the daily became a weekly in 1974.

The first edition of De Tijd was published 17 June 1845 in 's-Hertogenbosch; at this time the newspaper appeared thrice weekly. Judocus Smits [nl] was the founder and editor in chief. In 1846 De Tijd (which at that time had 250 subscribers) moved to Amsterdam, in order to attract more subscribers. It also started publishing daily.

Haagse Post[edit]

Haagse Post was a social liberal news magazine published weekly from 1914 to 1969.[6] Audax Groep bought the magazine in 1994 from publisher HPU, VNU and MeesPierson bank.[1]

HP/De Tijd[edit]

In 1990, De Tijd merged with the Haagse Post weekly news magazine to become HP/De Tijd, a weekly news magazine.[6][2] De Tijd was a Catholic weekly magazine.[2]

In the early 2000s HP/De Tijd was known for its right-wing discourse, often featuring right-wing personalities such as Pim Fortuyn. Since then the opinions in the magazine tend more to the left.

HP/De Tijd was published weekly until 25 April 2012 when its frequency became monthly.[5]




  • 1990-1994: Hollandse Pers Unie (70%), VNU (30%)
  • Since 1995: Audax Groep (100%)


  1. ^ a b Jacco Hakfoort; Jürgen Weigand. "Magazine Publishing - A Quiet Life? The Dutch Market for Consumer Magazines" (PDF). Centraal Plan Bureau. Archived (PDF) from the original on 2 November 2014. Retrieved 1 November 2014.
  2. ^ a b c "HP/De Tijd". VoxEurop. Retrieved 9 May 2015.
  3. ^ "Journalism and the press". Government of the Netherlands. Retrieved 9 December 2014.
  4. ^ "HP/De Tijd expands content to attract a wider audience". Publicitas. 28 April 2009. Archived from the original on 9 December 2014. Retrieved 9 December 2014.
  5. ^ a b "HP/De Tijd becomes monthly frequency". Publicitas. 2 April 2012. Archived from the original on 9 December 2014. Retrieved 9 December 2014.
  6. ^ a b Cordula Rooijendijk (2005). That City is Mine!: Urban Ideal Images in Public Debates and City Plans, Amsterdam & Rotterdam 1945-1995. Amsterdam University Press. p. 23. ISBN 978-90-5629-382-6. Retrieved 9 December 2014.

External links[edit]